domenica 7 ottobre 2012

Tarte Tatin con carote e salsa di soia...Tarte Tatin sa sargarepom i soja sosom...





Più o meno tutti abbiamo almeno una volta nella vita assaggiato la Tarte Tatin...chi fatta con le proprie manine chi fatta dalle manine di qualcun altro...la mia prima volta era nel ristorante “Polidor” a Parigi (ecco il link della mia pagina FB dove lo troverete...https://www.facebook.com/pages/Mademoiselle-Marina/356320591118488 ) ed era buonissima...trovo molto carina la storia che si è creata intorno alla nascita casuale del famoso dessert delle Demoiselles Tatin...


chi dice che una delle due era distratta e che addirittura aveva dimenticato di stendere la pasta brisée sotto le mele...chi dice che loro già erano famose per una torta di mele al caramello e che un giorno le mele si bruciarono e loro le coprirono con la pasta per nascondere le mele bruciate...! Mah...la spiegazione della sorella svagata mi fa pensare a un  cartone animato e non a un ristorante ben avviato...per quel che riguarda il caramello bruciato avrei qualche dubbio serio perché tutti quelli che almeno per una volta l’hanno fatto bruciare si rendono conto che nasconderlo è assolutamente impossibile...c’è chi dice invece che la Tarte Tatin altro non è che una vecchia ricetta di una torta di mele che si è sempre fatta nella Francia centrale...la terza opzione (come nella storia dei tre porcellini dove il terzo è quello più saggio di tutti..)secondo me..regge ! Comunque, “La Tarte des Démoiselles Tatin” viene nominata  per la prima volta nel 1926 da un famosissimo critico gastronomico ed entra nel menu di “Maxim’s”...pare anche che il famoso critico gastronomico si sia inventato di sana pianta la storia della sorella “smemorata”per rendere il racconto più divertente...Molto rumore per nulla...!!
E la versione “Tarte Tatin con le carote e la salsa di soia” ?
E’ uscita sul numero di settembre della rivista Sale & Pepe e mi era sfuggita...non so come ! Dopo aver sfogliato e risfogliato la rivista per l’ennesima volta, l’ho vista ed era l’amore a prima vista..
Ci casco sempre su certe cose....e sono sempre le stesse...


http://www.lamotte-beuvron.fr/article.php3?id_article=12



Manje vise svi smo probali cuvenu Tarte Tatin...ko sopstvenih ruku delo ko delo necijih drugih ruku...ja sam je prvi put probala prosle godine u Parizu u jednom preslatkom restoranu koji se zove “Polidor” (evo i linka moje stranice FB gde je mozete da pronadjete i link ne restoran... https://www.facebook.com/pages/Mademoiselle-Marina/356320591118488 ) i bila je zaista sjajna...u principu mi se jako dopada prica koja se stvorila oko nastanka ovog kolaca sestara Tatin ili, kako su ih zvali Demoiselles  Tatin...neki kazu da je jedna od njih bila jako rasejana i da je jednog dana prosto zaboravila da stavi testo ispod jabuka...neki opet kazu da je njihov retoran vec bio poznat po nekoj torti od jabuka sa karamelom i da je jednog dana karamel pregoreo pa su ga prekrili testom u zelji da “zabasure” ukus pregorelog secera...! Mah...prica o zaboravnoj sestri mi vise lici na crtani film nego na uhodani restoran kao sto je bio njihov...A sto se tice pregorelog karamela...svi kojma se bar jednom u kuvarskoj karijeri dogodilo da im je pregoreo secer znaju da je to jedna od onih stvari koje ne mogu da se sakriju ama bas nikako !! U zivotu se sve desava kao u pricama pa i realnost lici na pricu o 3 praseta (gde je ono trece najmudrije...) i tu dolazimo do trece opcije po kojoj Tarte Tatin nije nista drugo nego kolac od jabuka koji se oduvek pravio u Srednjoj Francuskoj...samo ime “Tarte des Demoiselles Tatin” se prvi put javlja 1926. godine iz pera cuvenog ondasnjeg gastronomskog kriticara a u Parizu se pojavljuje ni manje ni vise nego u jelovniku “Maxims”-a...izgleda da je vec pomenuti kriticar jednostavno izmislio 100% pricu o “bleskastoj” sestri da bi sve delovalo duhovito i simpatico...Mnogo buke ni oko cega...!!
A verzija “Tarte Tatin sa sargarepom i sosom od soje”?
Objavljena je u septembarskom broju casopisa Sale & Pepe i promakla mi je...ne znam kako ! Posle ne znam ni sama kog prelistavanja i ponovnog prelistavanja zapala mije za oko...i bila je ljubav na prvi pogled...
Na odredjene stvari uvek padam...uvek na iste...




Per 4 persone:

Per la pasta brisée alle nocciole:
150 g di farina
75 g di burro
30 g di granella di nocciole
acqua fredda
sale

8 carote (non molto grandi)
1 cucchiaio di zucchero
4 cucchiai di salsa di soia
½ peperoncino piccante (io ho usato quello fresco...calabrese...)
prezzemolo
semi di sesamo
30 g di burro


Impastare la farina con il burro freddo tagliato a cubetti,  la granella di nocciole, un pizzico di sale e l’acqua quanto basta. Formare un disco di pasta, avvolgerlo nella pellicola trasparente e lasciarlo riposare per 30 minuti.

Sbucciare le carote, tagliarle in due e farle sbollentare per 5 minuti (io le ho cotte al vapore per 5-6 minuti). Sciogliere il burro in uno stampo di 22 cm di diametro, aggiungere lo zucchero e farlo caramellare. Aggiungere la salsa di soia e il peperoncino tritato finemente. Togliere lo stampo dal fuoco. Disporre le carote con la parte tagliata girata  verso il basso.
Stendere la pasta a ½ cm  e coprire le carote spingendo i bordi verso il basso. Buccherellare la superficie con una forchetta e cuocere nel forno precedentemente riscaldato a 180-200° per 20 minuti al massimo.
Lasciar riposare per un paio di minuti e capovolgere la tarte su un piatto da portata. Decorare con i semi di sesamo e le foglie di prezzemolo.
Servirla tiepida.
P.s. Io ho usato lo stampo antiaderente e non so se è lo stampo adatto. Nella ricetta si diceva di cuocere le carote per 5 minuti (coprendo) nel caramello...nello stampo antiaderente che non è molto pesante si sarebbero bruciate subito, perciò io ho spento subito il fuoco saltando questo passaggio. Comunque, è venuta bene lo stesso...





Za 4 osobe:

za masno testo:
150 gr brasna
75 gr putera
30 gr krupno mlevenih lesnika
So
Hladna voda

8 sargarepi (ne mnogo velikih)
1 kasika secera
4 kasike sosa od soje
½ sveze ljute papricice
Persun
Susam
30 gr putera




Umesiti testo od brasna, hladnog putera iseckanog na kockice, lesnika, soli i vode koliko je potrebno. Obloziti testo providnom prijanjajucom folijom i ostaviti ga da odlezi 30 minuta.
Oljustiti sargarepu i raseci je uzduz na pola. Izblansirati je 5 minuta (ja sam je kuvala 5-6 minuta na pari).
Istopiti puter u modli precnika 22 cm, dodati secer i napraviti srednje zuti karamel. Dodati sos od soje, sitno seckanu papricicu i skloniti sa vatre. Rasporediti sargarepu tako da je rasecena strana okrenuta prema dole.
Razvuci oklagijom testo na ½ cm i pokriti njime sargarepu. Ivicu testa treba ugurati izmedju sargarepe i modle. Izbockati testo viljuskom i peci u rerni koja je prethodno zagrejana na 180-200°najvise 20 minuta.
Sacekati par minuta i prevrnuti na servirni tanjir. Ukrasiti susamom i persino.
Sluziti mlako.

p.s. Ja sam koristila teflonsku modlu i ne znam da li jet o bas prava modla. U receptu je receno da sargarepa treba da se kuva 5 minuta u karamelu poklopljena...u teflonskoj modli koja nije preterano teska bi sigurno izgorelo i ja sam tih 5 minuta jednostavno preskocila. U svakom slucaju, odlicno je ispalo...





8 commenti:

  1. Non avevo mai pensato alle carote per preparare la tarte Tatin. Deve riuscire buonissima.

    RispondiElimina
    Risposte
    1. E' molto buona davvero...ci stanno bene il peperoncino e la salsa di soia perché rendono tutto non molto dolce...ovviamente, bisogna mangiala subito perché una volta fredda diventa un pò un panino con la carota...
      A presto...

      Elimina
  2. L'avevo vista anch'io questa ricetta e l'avevo trovata molto invitante e ben presentata. Anche la tua ha un aspetto gradevolissimo.
    NB: il libro di cui parlavo è Apples for Jam di Tessa Kiros

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Grazie Serena...quindi è un libro...non un libro di cucina...! adesso lo cerco...

      Elimina
  3. Evo i mene finalmenteeee:)
    Jako mi je interesantan recept pošto je šargarepa jedna od povrćki koje najviše i volim i jedem.
    Marina, jako volim tvoje recepte, baš su po mom ukusu:)
    A novi interfejs mi se jako sviđa:)

    RispondiElimina
    Risposte
    1. da, da konacno...! U pripremi je torta od sargarepe "Marina style"...
      I ja volim strasno tvoje recepte...nekako su nam ukusi slicni po stilu...bas lepo! Hvala !
      Ovaj crtez je specijalno za mene nacrtala jedna moja drugarica Irkinja...slikarka koja zivi U kalabriji i udata je za jednog naseg druga...kako je svet mali i cudan, zar ne? Juce smo se citavo vece zamajavale moja cerka i ja gledajuci kako da ga ubacimo u sablon...bolje je ovako..nisi samo ti imala problema oko ulazenja u blog...
      A presto !

      Elimina
  4. Uuuu, slano-slatko-ljuto, ovo je recept za mene!! :) Izgleda jako dobro. Je l' ostane šargarepa malo al dente sa ovim vremenima kuvanja/pečenja?

    Inače, u onom Le Cordon Bleu kuvaru koji imam, recept za tart tatin takođe nalaže krčkanje jabuka u karamelu pa posle sve ostalo. I stoji mi bookmark tu već ohoho, al' glavni mi je problem upravo posuda podogna i za ringlu, i za karamel, i za rernu...

    Dopada mi se tvoj osvrt na priču o poreklu, ja sam čula samo onu verziju o zaboravnosti, i odmah mi je zvučala malo napeto :)

    Pozdrav!

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Sargarepa je sasvim ok..ali ja sam koristila jako mlade sargarepe. naravno, ti mozes da doteras kako ti se dopada iako mi se cini da bas ne mogu zive da se stave jer se one u rerni nikada ne bi skuvale ! Uopste nisu gnjecave ali nisu krckave ! To bi onda i smetalo jer ne bi moglo da se sece lepo...Meni se strasno dopao recept kada sam ga videla, zaista je ovako izgledalo na slici..! Divno je kada je toplo, osecase malo to ljutkasto i jako malo slatko jer ima soja sosa koji to pokrije, ali ipak malo sladi...fino je i mlako naravno, ali kada se ohladi, posto je to samo testo i sargarepa (mislim nema nikakvog sira i sl. sto bi davalo mekocu), malo lici na sendvic sa sargarepom ! Naravoucenije, super je kada imas neke goste pa je vecera za stolom i ti to serviras kao toplo predjelo...ali ne mozes da ga spremis dan unapred za slavu pa da ga stavis na bife...!!
      Moracu da nabavim posudu za Tatin...sada sam se snasla sa tom teflonskom tepsijom, ali ne mozes karamel bas da napravis u njemu onako po propisu...
      Ma price o poreklu raznih jela su uvek interesantne ali cesto lice na crtani film...

      Elimina