domenica 15 luglio 2012

Torta di pesche...torta sa breskvama...




E’ curioso come i miei ricordi più belli sono sempre, in  un modo o nell’altro, legati al cibo e tramite il cibo alle persone, ai luoghi, alle sensazioni...Ero piccola, avevo non più di 4 o 5 anni stavo in vacanza con i miei a Jelsa, un grazioso paesino sull’isola di Hvar. Tutte le mattine andavo con mio padre a comprare il pane in una panetteria piccola...minuscola...nascosta in mezzo alle viuzze del paese sopra il porticciolo...mi ricordo che man mano che ci avvicinavamo l’aria era sempre più impregnata dal profumo di  pane appena sfornato...mi ricordo il sapore degli gnocchi di semolino e formaggio che mia zia faceva spessissimo e a me piacevano da morire...erano perfetti e a nessuno era mai venuto in mente di scrivere la ricetta, magari tutti pensavamo che la zia ci sarebbe stata per sempre...sento ancora il profumo della trippa che faceva un’altra zia, era al sugo, ma un sugo lento e cuocevano piano piano nel forno...
la consistenza della copertura di cioccolato sulla torta che mia madre faceva ogni anno per il mio compleanno...la torta si chiamava “Shirley Temple” (mi sono sempre chiesta perché di questo nome...ai Balcani...)...la faccia di mia figlia quando ha assaggiato per la prima volta la baguette a Parigi...dal fornaio ancora...era semplicemente stupita..meravigliata. ! E ancora con lei a Parigi (aveva 8 , anni) mentre sedute sotto la robinia gigante della place Viviani di fronte all’ile de la Cité mangiavamo un kebab...lei dice che quello lì era uno dei momenti più belli della sua vita...Ogni anno invece, quando arriva il periodo delle pesche, mi ricordo un tardo pomeriggio a Dubrovnik...avevo 17 o 18 anni e come tutti gli anni trascorrevo le vacanze lì con le amiche...eravamo sulla barca che ci riportava in città dopo la giornata trascorsa in spiaggia sull’isola di Lokrum di fronte...nel  porto, proprio lì dove scendevamo dalla barca c’era una signora anziana vestita con una lunga gonna nera e una camicetta tutta ricamata...aveva anche il fazzoletto in testa mi ricordo..vendeva le pesche...erano enormi, bellissime, perfettamente tonde....di un color giallo arancione come il sole che da lì a poco sarebbe tramontato e profumavano così forte che il profumo arrivava sulla barca..tutto il porto sapeva di pesche...ed era il profumo più buono, più dolce e più intenso che io abbia mai sentito...sono passati tantissimi anni e ogni volta che con la mia amica Vesela abbiamo  visto una pesca (anche sulla rivista) bastava guardarci per un attimo per capirci che no, non sarà mai come le pesche del porto di Dubrovnik...
Può sembrare triste ma non lo è...anzi...
 
Cudno je to kako su sva moja najlepsa secanja na ovaj ili onaj nacin vezana za hranu a preko hrane naravno za ljude, kontekste...emocije. Bila sam mala, mozda sam imala 4 ili 5 godina i sa mojima sam letovala u Jelsi, jednom prelepom mestascu na Hvaru. Svakog jutra sam sa tatom isla do jedne minijaturne pekare  da kupimo hleb i silazeci malim krivudavim puteljkom izmedju kamenih kuca i maslinjaka iz daljine nam je u susret dolazio miris tek ispecenog hleba...secam se i ukusa knedli od griza i sira koje je cesto pravila moja tetka Bebica...bile su jednostavno perfektne i nikome nije palo na pamet da zapise taj recept...valjda smo svi mislili da ce tetka Bebica stalno biti medju nama...secam se mirisa skembica koje je pravila tetka Vera, bili su u saftu ali je taj saft bio nekako redak i one su se krckale dugo, dugo u rerni...secam se kakva je bila glazura torte od cokolade koju je mama pravila svake godine za moj rodjendan...torta “Sirli” (oduvek sam se pitala odakle u Patinom kuvaru torta sa tim imenom)...izraza lica moje cerke kada je sa 8 godina prvi put u Parizu probala baguette, onako jos uvek u pekari...tog odusevljenja i zanosa u ocima...! I opet sa njom u Parizu dok jedemo kebab na travnjaku ispod dzinovskog bagrema na trgu Viviani preko puta katedrale Notre Dame...iz daljine je dolazila neka sjajna muzika...kaze da je to bilo nesto najlepse u njenom zivotu...! A svake godine kada dodje vreme breskvi setim se jednog kasnog poslepodneva u Dubrovniku...imala sam 17 ili 18 godina i kao i svake godine sam provodila tamo letovanje...vracali smo se brodicem sa Lokruma gde smo isli na plazu i bilo je dosta kasno...sunce skoro na zalasku...u luci, tacno tamo gde nas je brodic ostavljao sedela je jedna starija zena u sirokoj crnoj suknji i vezenoj narodnoj kosulji..secam se i marame na glavi...prodavala je breskve...bile su ogromne, perfektno okrugle, narandzato crvene boje i mirisale su tako jako da je cela luka je na njih mirisala....cini mi se da je to bio najintenzivniji i najsladji miris koji sam ikada osetila....i posle toliko proteklih godina svaki put kada sa mojom drugaricom Veselom pomenemo bilo kakve breskve...ma samo kada vidimo neku sliku breskve u novinama...nas dve se pogledamo i u trenutku se razumemo....jos uvek se nije rodila breskva kao one u dubrovackoj luci...
Moze da deluje tuzno sve ovo...ali nije uopste...



Ingredienti :

145 g farina
50 g pistacchi tritati
165 g burro
200 g zucchero
4 uova
5 pesche
1 bustina di  lievito per dolci vanigliato
la buccia grattugiata di 1 limone
½  bicchiere di latte




Sastojci :

145 gr brasna
50 gr mlevenog pistaca
165 gr putera
200 gr secera
4 jaja
5 lepih zrelih breskvi
1 kesica praska za pecivo
rendana korica od 1 limuna
½ case mleka

Lavare e sbucciare le pesche. Frullarne due e le tagliare a dadini le 3 che rimangono.
Montare con le fruste elettriche il burro a temperatura ambiente insieme ai tuorli, lo zucchero e la buccia grattugiata del limone. Incorporare la farina setacciata insieme al lievito in polvere, i pistacchi tritati   e il latte. Aggiungere anche il frullato di pesche e mescolare bene. A questo punto aggiungere i dadini di pesche e i bianchi montati a neve fermissima.
Foderare uno stampo da 28 cm con la carta da forno e versarvi il composto di pesche. Cuocere nel forno precedentemente riscaldato a 170° per 45 minuti.
Lasciar raffreddare completamente.





Oprati i oljustiti breskve. Izmiksovati dve a tri koje su preostale iseckati na kockice.
Umutiti mikserom puter sa secerom, zumancima i koricom od limuna. Umesati brasno sa praskom za pecivo, mlevenim pistacima i mleko. Umesati i miksovane breskve i dobro promesati. Sada umesati komadice breskve i cvrst sneg od belanaca.
Obloziti okrugli pleh precnika 28 cm papirom za pecenje i sipati masu. Peci 45 minuta u rerni koja je prethodno bila zagrejana na 170°.
Ostaviti da se potpuno ohladi.


14 commenti:

  1. Taj momenat Prustovog efekta mi je uvek fascinantan! Detinjstvo, mirisi i ukusi hrane....jedini zaista bezbrizan period zivota kad smo neoptereceni proscloscu i buducnoscu!

    RispondiElimina
    Risposte
    1. tacno tako...u svakom slucaju nije mi palo na pamet da ce me neko staviti uz Prusta...to cu kao veeeeeeeeeeeeliki kompliment da primim..! Ja i sada imam taj sentimentalni odnos prema pripremanju hrane i konsumiranju iste u lepom drustvu...

      Elimina
    2. Moja mama stalno pominje tzv. hvarsku juhu...koja je zapravo obicna letnja corbica od povrca...ali ti sentimentalni momenti su cudo!

      Elimina
    3. Da...neverovatno...! kazes i ti, obicna corbica od povrca...kao uostalom i te moje breskve..ko zna da li su uopste tako jako mirisale ili se to meni samo cini jer je sve bilo posebno...Mozda ja imam i culo mirisa specijalno osetljivo..napr. secam se i dalje mirisa mora u Jelsi...u ulicicama...lepo zatvorim oci i osetiNa svu srecu da ima tih sentimentalnih momenata...!

      Elimina
    4. Sad se nastavljam, ali sta cu kad volim tu temu. Jedan od najlepsih momenata mi je bio vruc hleb sa maslinama, kupljen na pijaci u 6 ujutru u Djenovi. Tad me je tako drmao adrenalin, kao i svaki put kad negde putujem, da mogu slobodno da kazem da mi je to jedan od najboljih obroka u zivotu. A sve u kontekstu Stendalovog sindroma koji me obavezno zadesi u Italiji, Vi Marina sigurno znate o cemu pricam...

      Elimina
    5. Moram da priznam da je tako...u Italiji zive u ravnotezi jednostavnost i sofisticiranost...a u jednostavnosti je u stvari lepota svega, naravno ukoliko postoji sensibilitet prema takvoj jednostavnosti...Ma vidim ja da moramo da organizujemo neki susret sa ove strane Bare...!

      Elimina
  2. Non so se mi hanno incantata maggiormente le tue parole, le foto, la ricetta o il profumo delle pesche che riesco a sentire da qui...

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Forse un pò tutto insieme....le magiche pesche che fanno il giro del mondo...(comunque, le pesche quest'anno sono davvero buonissime !)

      Elimina
  3. Mene ponekad zabrine sto me za prosle godine, detinjstvo, tinejdzerski period vezuju samo slike, ali sigurno su bas te slike jedino sto je i vazno... Ti neki detalji svakog dana koji prizovu neki trenutak... Predivno...

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Pa zasto bi to trebalo da te zabrinjava....? Imamo vise od jednog cula, svakome ima sopstveno na koje je najvise osetljiv...bitno je da imamo cega da se secamo, sve ostalo su detalji...

      Elimina
  4. evo je, upravo izašla iz rerne.
    olakšala si mi život, da znaš: pokažem deci, njima se svidi i onda kad napravim svi jedu, svi srećni i zadovoljni. sad mi kažu: pa ista je kao kod Marine na slici. Eto, samo da znas. grazie 1000

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Whoooow...!! usreciti Kokinu decu...pa to je prava stvar..!! naravno da je isto kao na slici kada se majka pridrzavala recepta...
      Mi fa piacere...1000 baci...!!

      Elimina
  5. Breskve iz gradske luke u Dubrovniku...., znam točno o čemu pričaš, i mene ti mirisi prate svih ovih godina, naći će se i danas breskve i ostalo voće u luci i oko luke, ali nikada više takve lijepe i mirisne, ili se to meni iz današnje perspektive samo tako čini ?!
    Ova tortica sa breskvama je odlična, vidim da voliš pistacie dok ja opet svugdje stavljam badem :)

    RispondiElimina
    Risposte
    1. najverovatnije ima i toga sto ti kazes...da se nama iz danasnje perspektive takva secanja cine jos lepsa i posebnija...mirisi jos jaci i izrazitiji...pa cak i da je tako znaci samo da smo proziveli nesto izuzetno lepo sto ce nas vezivati za odredjena mesta i osobe do kraja zivota...meno se to cini da je dosta dobra licna "zaduzbina". Znaci da nismo je ono sto smo preziveli imalo nekog smisla...

      Elimina