giovedì 17 maggio 2012

Uovo in camicia (Posirano jaje)

Ho sempre pensato che preparare le uova in camicia fosse una cosa estremamente complicata. Mia madre, una cuoca eccellente tra l'altro, nel corso degli anni aveva creato il mito dell'uovo in camicia...quanto le piaceva..! con una noce di burro salato e una macinata di pepe nero...! e poi, quella volta con un po' di tartufo bianco...! e come era perfetto quando lo faceva la zia..! e poi il ritornello: "...e a me scappava tutto in giro per la pentola...diventava un uovo strappazzato lessato nell'acqua...quante volte ho provato a farlo...!"
Adesso, pensandoci bene, non ho mai visto mia madre mentre cercava di farlo...non mi risulta che avesse sperperato il patrimonio di famiglia in uova e aceto...è arrivata alla soglia di 80 anni serena e tranquilla.. .non si sarà mica inventato tutto..? Io invece, priva di esempio materno, mi trovo quasi cinquantenne con un vuoto culinario...con un'insicurezza da curare, con una strada tutta in salita da affrontare...insomma, una grande esperienza da recuperare..! Nata a settembre, nel bel mezzo del segno della Vergine (senza commenti per cortesia!), ho consultato tutti i libri ci cucina che avevo (e non sono pochi), tutti i tutorial su You tube, ho chiesto a una buona parte delle mamme delle amiche di mia figlia, alla vicina di casa, alla signora delle pulizie...ho chiesto in tutti i bed & breakfast dove sono stata in Cornovaglia (ti fanno sempre l'uovo in camicia in Cornovaglia)...tutte le fonti dicevano la stesa cosa...eppure, secondo me, doveva esserci qualche trucco da qualche parte, qualche cosa non detta, nascosta...insomma, soffrivo di una specie d'ansia da prestazione...! L'altro giorno parlando con un mio amico, dopo aver scoperto che anche lui, sì, anche lui fa l'uovo in camicia...e gli viene anche bene...dopo aver saputo che anche lui, sì, anche lui lo fa nello stesso modo come tutti gli altri...ho deciso...lo faccio...! Lo faccio prima di compiere 50 anni...!
E' semplicissimo...ovviamente, la prima persona che ho avvisato dell'evento era mia mamma..! Sono diventata il simbolo del riscatto della nuova generazione...!!

Quindi:

In un pentolino portare all'ebollizione l'acqua con 2 cucchiai di aceto, abbassare la fiamma (deve sobbollire soltanto) e versarvi l'uovo precedentemente aperto in una coppetta. L'albume inizia subito a rapprendersi e bisogna semplicemente spingerlo con un cucchiaio verso il tuorlo per coprirlo. Cuocere 2-3 minuti al massimo...l'albume diventa bianco opaco...prenderlo con attenzione con una schiumarola, farlo sgocciolre e poggiarlo sul piatto. Salare, pepare e condire con un filo d'olio...volendo, si può condire anche con un cucchiaio di parmigiano.

(srpska veerzija)

 
Oduvek sam smatrala da je napraviti posirano jaje jedna od najkomplikovanijih stvari u kuhinjskom umecu..Necu sada da tvrdim da je i za to kriva moja mama, ali istina je negde blizu toga.  Elem, od kada znam za sebe gospodja Bogdanovic, koja je, uzgred budi receno sjajna kuvarica,  stalno  je govorila kako su posirana jaja nesto bozanstveno…pa sa malo slanog putera i crnog bibera…pa onomad sa nekim tartufima…pa kako je to bozanstveno spremala baka Tonka a ona jadna : “…stalno mi se to nesto prosipalo po serpi i pretvaralo u kajganu barenu u vodi…na kraju sam od svega toga odustala…” .
Iskreno govoreci, ja se bas nesto ne secam da je moja majka provela zivot u kuhinji pokusavajuci da spremi jaje u kosuljici (ovo mi se cini prikladnijim nazivom u odnosu na onaj francuski “poché”…doduse ekvivalent bi bio “jaje u dzepu” ali to  je vec tesko i da se zamisli…napomena: italiijani kazu bas to – u kosuljici, kao kosuljica preko zumanceta ! ) a ne cini mi se ni da je prokockala porodicno nasledstvo spiskavsi  pare u jaja i sirce…moram da priznam, rizikujuci da jednog dana izgorim u Paklu, da sam ne bas tako retko mislila da je mama oduvek preterivala u prici o posiranim jajima i svim neuspesima na tom polju..! Po meni je pokusala jednom i nikad vise !
Posto nisam imala nikakav primer a imajuci u vidu da sam rodjena u znaku Device (nadam se da nece biti komentara povodom toga kakve su Device) konsultovala sam sve kuvare koje imam u kuci (a imam ih dosta), sve tutoriale na you tubu, pitala sam skoro sve mame drugarica moje cerke…kucnu pomocnicu, komsinicu i svi su mi dali isti odgovor… ! Medjutim, nije to meni bilo dovoljno…suvise bi to bilo lako da je tako…mora da postoji neki stos koji mi niko nije rekao ili neka tajna koju mi je neko precutao. ..osecala sam se kao da u rat treba da idem, i to bas u rat u kome moja majka nije bila ! Res ila sam da moram da odradim posirano jaje pre nego sto napunim 50 godina..! A posto vreme leti…receno – ucinjeno…!
Sto se ono kaze – prosto k’o pasulj (ili mozda kao posirano jaje !)

Evo kako:

U manjoj serpi staviti da provri voda sa 2-3 kasike sirceta. Kada provri, smanjiti vatru (treba samo da vrijucka , onako tiho) i pazljiu nju spustiti sveze jaje prethodno otvoreno u nekoj casici. Cim jaje dodje u dodir sa vodom belance pocne da se zgusnjava i onda ga treba jednostavno kasikom gurati preko zumanceta..da se napravi neka vrsta loptice. Treba da se kuva 2-3 minuta jer treba samo belance da se skuva i da postane mat belo a zumance treba da ostane tecno. Pazljivo ga izvaditi onom supljom kasikom koja se koristi za skidanje pene sa supe, ocediti od vode i spustiti na tanjir.  Posoliti i pobiberiti i zaciniti ili kapljicom maslinovog ulja ili parcetom putera.


7 commenti:

  1. Nasmejala sam se na porodične opise :)
    I meni zvuči komplikovano, i nisam nikad probala, sem jednom nešto slično (ne želiš da znaš :) i odložila na neodređeno sledeći pokušaj. Eto, možda probam uskoro, ako kažeš da je tako lako :)

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Porotacnodicni opisi su tacno takvi...nema lazi - nema prevare...! Cak i sada kada sam se mami pohvalila da sam uspela da pobedim posirano jaje i kada sam joj potvrdila da nije uopste strasno, ovo je bio njen odgovor: "jaoj Maco bas se radujem...moracu da se skoncentrisem i da probam, ali nisam u to uverena...!" Iz razgovora sa vec vise puta navedenom g.djom majkom razumela sam i zasto su joj se ta jaja stalno rastrcavala po serpi...ona je jaje uvek stavljala u kljucalu vodu...voda treba zaista samo da podrhtava, samo je u tome stos. Moram da priznam da je na ringli na gas sve jednostavnije...plamen smanjis i temperatura odmah padne a na elektricnoj ringli to nije bas tako...
      Vidim da sam bacila "buvu" u rodni grad...sad kada svi pocnete samo posirana jaja da pravite...moglo bi da bude zgodno za Arandjelovdan ili Svetog Nikolu...

      Elimina
    2. htela sam da kazem porodicni...poludeh od ove nove tastature...

      Elimina
  2. Nisam ni ja posirala jaja, jos zuljam sporet od delova tiganja kada sam gledajuci Juliu ucila da pravim omlet! Nego, mislila sam da se voda zavrti sa mutilicom za jaja, i napravi vir na sredini, pa onda to guranje kasikom nije potrebno?!

    RispondiElimina
  3. Ja mislim da je sve dozvoleno ukoliko je na kraju rezultat onaj koji smo ocekivali...ja samo nesto razmisljam...ukoliko se zamuti zicom za jaja pa se napravi vrtlog i u njega se spusti jaje...taj vrtlog ipak nestane cim ti prestanes da mutis zicom po vodi...? Ovo "guranje" kasikom uopste nije komplikovano, zaista...i sve se jako brzo uradi...sve je stvar uvezbanosti...ne secam se ko mi je rekao (tokom moje istrage o posiranijm jajima)da cak stavi dva jajeta odjednom i da uspe da ih "savlada"...to vec nisam probala...!

    RispondiElimina
  4. Nemam pojma, da li prestaje, pokusacu pa cu ti javiti. Samo jos jedno pitanje, koje sirce i koliko vode otprilike za 2-3 kasicice? (dva pitanja).

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Najobicnije vinsko sirce...ili jabukovo...rekla bih da je bitno da bude belo sirce, plasim se da crveno moze da ofarba jaje...|!? Litar vode moras da stavis jer ipak moras imati prostora "za akciju"....
      Cao!

      Elimina